SEPTEMBAR 2025
Početak nove školske godine donosi i nove izazove. Školske obaveze, vannastavne aktivnosti i slobodno vrijeme potrebno je organizovati. U tome mogu pomoći i digitalni alati. Često demonizirani “ekrani” nisu isključivo prijetnja. Uz pametnu upotrebu mogu biti odličan pomoćnik u procesu obrazovanja, organizacije rasporeda, ali i za veću samostalnost te kvalitetno provedeno slobodno vrijeme.
Organizacija vremena je važna
Najgore što možete uraditi jeste prepustiti se toku vremena i obaveze izvršavati kada vam se “prohtije”. Bez dobrog rasporeda lako se možete izgubiti između školskih obaveza, učenja i slobodnog vremena. Nije važno gdje pravite raspored – u glavi, na papiru, na tabli u sobi ako je imate, ili na mobilnom uređaju. Sigurno je ovo posljednje najjednostavnije. Digitalni alati vas lakše podsjete da je vrijeme za narednu aktivnost. Šta ćete potom, svakako zavisi od pojedinca. U krajnjem slučaju uvijek imate mogućnost da se rasporeda jednostavno ne pridržavate. Ali i to je bolje nego da uopće ne pokušavate organizovati svoj život, odnosno – da stručno kažemo, da ne pokušavate podići svoju produktivnost.
Organizacija vremena znači:
- Manje stresa
- Veću produktivnost
- Više slobodnog vremena za hobije ili prijatelje
Korištenje tableta u školi
U osnovnim i srednjim školama je svakako bolje da učenici pišu u sveske. Razloga je mnogo – od usvajanja i učvršćivanja vještina pisanja do lakšeg učenja. Kasnije, na fakultetu, situacija je drugačija. Studenti često ne mogu pratiti predavanja, osim ako nisu vješti u stenografiji. Zato su savremeni digitalni alati najmanje preporučljivi, a ponekad i nužni. Čini se da su tableti najpogodniji zbog prenosivosti i dugog trajanja baterije.
Prilikom izbora tableta obratite pažnju na sljedeće:
- Ne zanemarujte značaj odvojive tastature i olovke za pisanje direktno po ekranu.
- Ekran neka bude što svjetliji ili s antirefleksnim slojem da vas u učionicama ne ometaju odsjaji.
- Ne postoji prevelika baterija – birajte što većeg kapaciteta, da izdrži od jutra do večeri i u najzauzetijim danima.
- Takođe, birajte uređaj s većom memorijom – svi zapisi trebaju biti uvijek nadohvat ruke.
Aplikacije za bilješke
Sljedeći korak je instaliranje aplikacija. Postoji mnogo onih namijenjenih pisanju i organizaciji bilješki. Pregledajte ponudu i izaberite onu koja vam najviše odgovara i redovno je koristite.
Naglasak: Sve češće se koriste i algoritmi umjetne inteligencije za uređivanje bilješki, pretvaranje govora u tekst i slično.
Organizacija vremena pomoću kalendara
Planiranje dnevnog rasporeda nije samo zadatak studenata, već i mlađih učenika. Djeci i srednjoškolcima vrijeme često organiziraju roditelji, ali što prije počnu sami, to bolje.
Najjednostavnije je koristiti kalendar na telefonu. Postoji ih mnogo, od fabrički instaliranih do online verzija koje imaju prednost jer su dostupne sa svih uređaja.
Ključne karakteristike dobrog kalendara ili alata za organizaciju vremena su:
- jednostavan unos obaveza,
- jasan dnevni, sedmični i mjesečni prikaz,
- prilagodljivi podsjetnici i obavijesti,
- kompatibilnost s drugim kalendarima,
- mogućnost dijeljenja sa prijateljima ili školskim kolegama.
Učenik treba uskladiti školski raspored sa dodatnim aktivnostima (npr. treninzima), slobodnim vremenom i učenjem. Bez discipline to neće funkcionisati – potrebno je pratiti plan što je moguće tačnije. Organizacijski alati olakšavaju svakodnevnicu i omogućavaju da uz obaveze ostane prostora i za odmor i zabavu, bez kojih ne može proći nijedno životno doba.
Prilikom planiranja korisno je koristiti i kalendar školskih raspusta.
Pametna upotreba ekrana
Mnogi podržavaju zabranu telefona u osnovnim, pa čak i srednjim školama. Ipak, računari, tableti i telefoni nisu samo prijetnja, već mogu imati pozitivnu ulogu u obrazovanju. U poslovnom svijetu to je već jasno, a i u učenju telefon može poslužiti za:
- prikupljanje informacija za kvalitetnije učenje,
- komunikaciju s roditeljima i prijateljima,
- praćenje voznih redova javnog prevoza,
- navigaciju do nepoznate adrese,
- povećanje lične sigurnosti.
Telefon, međutim, nije prikladan kao igračka, statusni simbol ili sredstvo roditeljske kontrole za praćenje djeteta!
Umjetna inteligencija u učenju
Umjetnu inteligenciju danas je nemoguće zanemariti. Sve je prisutnija i u obrazovanju. Nema potrebe ni da je se plašimo, ni da je idealiziramo. Radi se o alatu, koji treba koristiti smisleno – ne da napiše seminarski rad umjesto studenta, nego da mu pomogne u pronalaženju informacija i objašnjenju gradiva.
AI alati su korisni za:
- sažetke bilješki,
- pretvaranje govora u tekst,
- objašnjenje gradiva,
- generisanje ideja.
Osnovna pravila upotrebe:
- Koristimo AI za pomoć, a ne umjesto vlastitog razmišljanja.
- Bitno je razlikovati vlastito znanje od onog što daje algoritam.
- Ne unositi lične i osjetljive podatke.
- Koristiti za objašnjenje, ideje i pisanje, ali kao dopunu – ne kopiranje.
- Ako je koristimo, preporučuje se priznati to.
- Odgovore AI alata ne treba smatrati apsolutno tačnim – uvijek je dobro provjeriti smislenost i tačnost.
Generativne odgovore umjetne inteligencije ne treba smatrati apsolutno tačnim. Uvijek je vrijedno istražiti njihovu smislenost i tačnost.
Umjesto da odbacujemo tehnologiju koja nam je danas dostupna, iskoristimo je za poboljšanje svakodnevnog života, sigurnosti i stila življenja. Digitalni alati za organizaciju vremena i učenje, sve češće podržani algoritmima umjetne inteligencije, vjerovatno su najvažniji sadržaji kojima pristupamo putem mobilnih uređaja.
Izvor: Vse bo v redu